Recension Bohuslän Stories Göteborgsposten: Lis Hellström Sveningson 10 juli 2022

”Det var en tidig afton i norra Bohuslän, kunde Evert Taube passande ha skaldat, men han får andra ord med i laget. Stallebrottet på Bohus-Malmön är en anslående upplevelse och med sommarsolen på bästa humör skimrar berget. Ståtligare scenografi får man leta efter, men teater kräver något att iscensätta också.

Till årets sommarteater har Mirja Burlin och Maria Hörnelius skrivit fram figurer och folk ur den lokala historien. Till och med gråstenen kommer till tals och katten kan tidtabellen till färjan i den blandning av myter, personer och händelser som författarna har format till ”Bohuslän Stories”, som har blivit en underhållande hembygdsmusikal. Fabian  står för musiken, med undantag av ett par välkända inlån, och i föreställningen medverkar han som en diskret enmansorkester.

Den stora ensemblen blandar generöst professionella musikalartister, skådespelare, lokala amatörer och barn i en mängd mustiga roller. En flaggprocession av traktens kvinnor med hissade segel i koreograferade turer gör havet tydligt närvarande. Mirja Burlins regi framhäver miljön.

Tråden att tvinna scenerna kring lånar hon och Hörnelius från Shakespeares ”Stormen”. En ung, okänd ädling (Jesper Blomberg) spolas upp på ön, där trollet Lum Lum (Henrik Gustafsson) styr och håller den ljuva Tuvstarr (Anna Lundström) – från Helge Kjellin och John Bauer – fången. Ett gäng trassliga naturfigurer, pyttarna, är kanske kusiner till Astrid Lindgrens rumpnissar. De flöt enligt legenden en gång i land på ett isflak. Nu värnar de om nykomlingen och Tuvstarr. Kärlek uppstår mellan de unga tu och hur de ska förenas blir föreställningens saga och drivkraft.

Ädlingen är vilse i tiden och världen, vilket motiverar välfunna anakronistiska infall. Aktuella poänger droppar tätt. Med sång, dans och scener som spänner från gripande skildringar av havets rov och tidens grymma framfart till braskande buskis, berättas om den plats och det folk han kommit till.

Regissören Burlin har god styrfart på det hela och med fina sånginsatser, särskilt av Jesper Blomberg och Caroline Gustafsson, lyfter ”Bohuslän Stories” över det vanliga bygdespelets nivå. Taubes ”Briggen Bluebird” är i ensemblens gemensamma tolkning riktigt gripande och Caroline Gustafssons fredsappell som Jeanna Otterdahl blir en brännande påminnelse om krigets fasor.”